ВИМОГИ ПРОФСПІЛОК: БОРОТЬБА ЗА ГІДНЕ ЖИТТЯ ТРИВАЄ
Федерація профспілок України впродовж останньо-
го півріччя активно спонукала владу до посилення
захисту прав українців у зв’язку з прийнятими рі-
шеннями про підвищення цін на природний газ і та-
рифів на житлово-комунальні послуги. Ще у вересні
з метою посилення соціального захисту громадян
Президією ФПУ було прийнято рішення про прове-
дення Всеукраїнської акції профспілок 17 листопа-
да, в день розгляду парламентом Державного бю-
джету України на 2017 рік. Однак влада перенесла
розгляд держбюджету на початок грудня, тож і ак-
цію було перенесено на цей період. Про вимоги, які
висувають профспілки Уряду та парламенту, йдеть-
ся в опублікованому нижче матеріалі «ПВ».
МІНІМАЛЬНА ЗАРПЛАТА – 3200 ГРИВЕНЬ
Одна з основних вимог Федерації профспілок України –
встановити з
1 січня 2017 року мінімальну заробітну плату на рівні
реального прожит-
кового мінімуму, розрахованого на базі оновленого
«споживчого коши-
ка» – 3200 грн, забезпечивши відповідні видатки у Державному
бюдже-
ті–2017. Вжити конкретні дії для розвитку ефективного,
конкурентоспро-
можного національного виробництва. Зменшити податкове
навантажен-
ня для малого та середнього підприємництва з метою його
збереження.
Підвищення
стане реаль-
ністю за умо-
ви прийняття
проекту Закону Укра-
їни «Про Державний
бюджет України на
2017 рік» (реєстр.
№ 5000), підготовле-
ного Урядом до дру-
гого читання, яким,
власне, й передбаче-
но встановлення та-
кого розміру міні-
мальної заробітної
плати.
Цей крок забезпе-
чить збільшення заро-
бітної плати близько
3,7 млн працівників,
які, за даними Мін-
соцполітики, отриму-
ють менше зазначе-
ної суми. Окрім того,
збільшаться надхо-
дження до бюджетів
усіх рівнів від подат-
ку на доходи фізич-
них осіб, ПДВ, акцизу
тощо на 20,3 млрд
грн, а також надхо-
дження від єдиного
соціального внеску
до фондів щонаймен-
ше на 14,8 млрд грн.
Серед переваг збіль-
шення «мінімалки»
також скорочення ви-
датків бюджету на
виплату субсидій, со-
ціальної допомоги,
наповнення Пенсій-
ного фонду; зростан-
ня внутрішнього по-
питу переважно на
продукцію вітчизня-
ного виробництва,
що сприятиме акти-
візації економіки та
зростанню ВВП. Не
менш важливим є
імовірне виведення з
тіні частини зарплат
«у конвертах».
РЕФОРМУВАННЯ ОПЛАТИ ПРАЦІ
Наступна вимога профспілок – при реформуванні оплати праці
забезпечити справедливий розпо-
діл результатів праці, запровадити галузеві стандарти оплати
праці, дотримання конвенцій МОП,
Європейської соціальної хартії. Вилучити із законопроекту №
5130 норми щодо звуження гаран-
тій оплати праці, стипендіального і пенсійного забезпечення,
втручання в автономне право сторін
визначати умови оплати праці.
Існуюча в Україні диферен-
ціація заробітної плати зу-
мовлена відсутністю прямо-
го її зв’язку з рів-
нем складності та
кваліфікації праці,
професійною освітою
працівника, еконо-
мічними результата-
ми господарської ді-
яльності, ринковою
кон’юнктурою тощо.
Нині існують де-
кілька шляхів реалі-
зації реформування
оплати праці. Один з
них – створення у
2015 році в рамках На-
ціональної тристо-
ронньої соціально-
економічної ради
Міжвідомчої робочої
групи для напрацю-
вання законодавчих
ініціатив та пропози-
цій з цього питання.
Однак протягом по-
точного року було проведено
лише одне організаційне засі-
дання групи, тож роботу потріб-
но активізувати.
Водночас, враховуючи акцен-
тування уваги в Аналітичній
доповіді до Щорічного послан-
ня Президента Укра-
їни до Верховної
Ради України «Про
внутрішнє та зо-
внішнє становище
України в 2016 році»
на необхідності за-
провадження додат-
кових заходів щодо
регулювання міжга-
лузевих співвідно-
шень заробітної пла-
ти, які можуть бути
здійснені або за ра-
хунок посилення
державного регулю-
вання (встановлення
обов’язкових підви-
щувальних коефіці-
єнтів мінімальної
зарплати для галу-
зей), або шляхом
удосконалення дого-
вірного регулюван-
ня (зокрема, шляхом затвер-
дження методики розрахунку
галузевого стандарту оплати
праці, обов’язкової для застосу-
вання при укладанні галузевих
угод), вважаємо за доцільне на-
працювати пропозиції щодо за-
провадження галузевих міні-
мальних гарантій в оплаті
праці.
Разом з тим, Кабінетом Міні-
стрів України, всупереч катего-
ричному запереченню СПО
об’єднань профспілок, напри-
кінці 2015 року була прийнята
постанова № 1034, якою, зокре-
ма, запроваджено норму щодо
встановлення максимально до-
пустимого розміру посадового
окладу керівника державного/
комунального підприємства у
кратності до 200 мінімальних
посадових окладів (ставок) пра-
цівника основної професії! Це
поглиблює значну диференціа-
цію в оплаті праці керівників
держпідприємств та найманих
працівників.
Для подолання дискримінації
в усіх її формах та проявах, змен-
шення нерівності всередині кра-
їни, запобігання зниженню рів-
ня життя населення та зростан-
ню соціальної напруги в трудо-
вих колективах СПО об’єднань
профспілок у своєму листі пору-
шив перед Кабміном питання
про скасування вищезгаданої по-
станови, проте ця вимога зали-
шилася незадоволеною.
БЮДЖЕТНИКИ ВИМАГАЮТЬ УВАГИ
Ще одна вимога ФПУ – забезпечити в Держбюдже-
ті–2017 кошти для встановлення І тарифного розря-
ду ЄТС у розмірі, що перевищує мінімальну заробіт-
ну плату, та відповідне фінансування праці 3 млн
працівників бюджетної сфери.
Аргументацією до цієї ви-
моги стало те, що на сьо-
годні грошовий розрив
між розміром базового
тарифного розряду ЄТС (1335 грн)
і мінімальною заробітною пла-
тою (1600 грн) складає 265 грн.
У Генеральній угоді на
2016–2017 роки Уряд зобов’я-
зався забезпечити у 2017 році
скорочення грошового розри-
ву між розміром посадового
окладу (тарифної ставки) пра-
цівника І тарифного розряду
ЄТС і мінімальною заробіт-
ною платою на рівні, що пере-
вищує прогнозний індекс спо-
живчих цін (грудень до грудня
попереднього року), тобто що-
найменше до 243 грн.
Згідно чинного законодав-
ства (ст. 96 Кодексу законів про
працю України та ст. 6 Закону
України «Про оплату праці»)
формування тарифної сітки
(схеми посадових окладів) про-
вадиться на основі тарифної
ставки робітника першого роз-
ряду, яка встановлюється в роз-
мірі, що перевищує законодавчо
визначений розмір мінімальної
зарплати, та міжкваліфікацій-
них (міжпосадових) співвідно-
шень розмірів тарифних ставок
(посадових окладів).
Унаслідок невиконання зако-
нодавства середньомісячна за-
робітна плата працівників бю-
джетної сфери є найнижчою по
економіці. Станом на вересень
2016 року загалом у цій галузі
середня заробітна плата стано-
вила 5358 грн, у галузях освіти
– 3922 грн (на 26,8% менше), охо-
рони здоров’я та надання соці-
альної допомоги – 3386 грн (на
36,8% менше), культури – 3900
грн (на 27,2% менше).
Аби змінити ситуацію на кра-
ще, необхідно розробити та при-
йняти постанову Кабінету Міні-
стрів України щодо оплати праці
в бюджетній сфері, яка б врегу-
лювала питання встановлення
розміру посадового окладу (та-
рифної ставки) працівника І та-
рифного розряду ЄТС та вирів-
нювання диспропорцій у міжта-
рифній диференціації. Така ро-
бота має проводитися за участю
представників сторони профспі-
лок з подальшим погодженням
СПО об’єднань профспілок. Крім
того, невід’ємною умовою є пе-
редбачення у Державному бю-
джеті України на 2017 рік у по-
вному обсязі коштів на оплату
праці 3 млн працівників бюджет-
ної сфери. Лише такі кроки до-
зволять подолати дискриміна-
цію в оплаті праці та бідність се-
ред працюючих у даній сфері.
ЛІКВІДАЦІЯ БОРГІВ ІЗ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
Наступна вимога, яку відстоюють проф-
спілки, – для ліквідації заборгованості із
заробітної плати невідкладно ухвалити за-
конодавчі акти, спрямовані на посилення
захисту економічних прав працівників, за-
снування спеціальної «гарантійної устано-
ви виплати боргів», відповідно до європей-
ської практики і конвенцій МОП.
Щоб зрозуміти глибину
проблеми, достатньо
переглянути офіційні
дані, з яких випливає,
що обсяг зарплатних боргів від
початку 2016 року зріс на 4,3% і
на 1 листопада 2016 року стано-
вив 1962 млн грн.
1290,7 млн грн, або
65,8% зарплатних
боргів, припадає на
економічно активні
підприємства, з яких
262 млн грн склада-
ють борги держпід-
приємств (станом на
1 травня 2015 року –
229,8 тис. грн). Кіль-
кість працівників
економічно активних
підприємств, щодо
яких порушено право
на своєчасне одер-
жання зарплати,
склала 148,2 тис. осіб.
Обсяг зарплатних боргів на
підприємствах-банкрутах зріс із
316,6 (на 1.02.2015) до 632,0 (на
1.11.2016) млн грн.
З метою покращення ситуації
розпорядженням Кабінету Міні-
стрів України в липні 2016 року
було затверджено План невід-
кладних заходів щодо погашен-
ня заборгованості із заробітної
плати, а також за підсумками
зустрічі 18 жовтня ц.р. Прем’єр-
міністра України Володимира
Гройсмана з керівниками все-
українських профспілок та їх-
ніх об’єднань нада-
но доручення Мін-
соцполітики за учас-
тю СПО роботодав-
ців провести аналіз
структури заборго-
ваності із заробітної
плати та внести про-
позиції щодо її пога-
шення. Ці питання
були відображені й у
Генеральній угоді
на 2016–2017 роки, по-
ложення якої вже
порушено. Зокрема,
не забезпечено до 1
вересня 2016 року по-
гашення заборгованості із ви-
плати зарплати на економічно
активних підприємствах дер-
жавної форми власності й на
тих підприємствах, де частка
державної форми власності пе-
ревищує 50%, не менш ніж на
50% від обсягів заборгованості,
що склалася станом на 1 січня
2016 року (пункт 2.25).
Окрім того, на початку цього
року при Мінсоцполітики ство-
рено Міжвідомчу робочу групу з
підготовки законопроекту щодо
задоволення вимог найманих
працівників у випадку неплато-
спроможності роботодавця
(шляхом створення гарантійної
установи), яка провела лише
одне засідання 11 жовтня 2016
року. Водночас, враховуючи ви-
значені Урядом та Генеральною
угодою терміни підготовки від-
повідних документів (до кінця
2016 року), профспілки наполяга-
ють на активізації роботи зазна-
ченої групи та підготовки відпо-
відних проектів документів. Та-
кож у рамках цієї боротьби на-
родним депутатом С.С. Березкі-
ним до Верховної Ради України
було внесено законопроект «Про
внесення змін до деяких законо-
давчих актів України щодо за-
безпечення своєчасної виплати
заробітної плати», розроблений
з урахуванням профспілкових
пропозицій. Законопроект вклю-
чено до порядку денного п’ятої
сесії парламенту.
Профспілкові законодавчі
ініціативи щодо забезпечення
своєчасної виплати зарплати,
зокрема щодо посилення еконо-
мічного захисту працівників,
також були враховані робочою
групою під час доопрацювання
проекту Трудового кодексу (ре-
єстр. № 1658 від 20.05.2015).__
ПІДВИЩЕННЯ МІНІМАЛЬНОЇ ПЕНСІЇ
Серед вимог Всеукраїнської акції профспілок не менш важли-
вою є забезпечення у 2017 році підвищення мінімальної пенсії
з
урахуванням фактичного прожиткового мінімуму, проведення
осучаснення раніше призначених пенсій, скасування існуючих
обмежень на їх виплату для осіб, які продовжують працювати.
З 1 грудня 2016 року міні-
мальний розмір пенсії
за віком становить
1247 грн, що вдвічі
нижче за реальний прожит-
ковий мінімум, визначений
для непрацездатних осіб
(жовтень 2016 року – 2309 грн).
На жаль, у 2017 році про-
понується мінімальну пен-
сію за віком збільшити
лише на 10%, тобто до 1373
грн, чого вкрай недостатньо
в нинішніх умовах.
Середній розмір пенсії на
1 жовтня 2016 року становив
1745 грн, що навіть менше
реального прожиткового мі-
німуму.
За останні роки майже
вдвічі знизився показник
співвідношення розміру се-
редньої пенсії до середньої
заробітної плати в країні: з
56,1% у 2009 році до 30–32% у
2016 році.
У зв’язку із зазначеним,
все більше і більше пенсіо-
нерів опиняються за межею
бідності. Так, пенсії у розмі-
рі менше реального прожит-
кового мінімуму нині отриму-
ють 10 млн осіб (з 12 млн), тобто
більше 80% усіх пенсіонерів.
Причиною такого низького
рівня пенсійного забезпечення є
те, що тривалий час пенсії не осу-
часнюються (останнє осучаснен-
ня відбулося у 2012 році). З 2015
року зупинено індексацію пен-
сій. Пенсіонери з однаковим стра-
ховим стажем і заробітком отри-
мують пенсії з різницею більш
ніж удвічі лише тому,
що вони вийшли на
пенсію у різні роки.
На розгляді у Вер-
ховній Раді України
перебуває депутат-
ський законопроект
про відновлення осу-
часнення пенсій, але,
на жаль, до порядку
денного засідання він
і досі не включений.
На продовження
кампанії «затягуван-
ня пасків», з квітня
2015 року, як тимчасо-
вий захід, було запро-
ваджено обмеження
при виплаті пенсій у
період роботи (виплата пенсій
здійснюється у розмірі 85%, але
не менше 1,5 прожиткового міні-
муму для осіб, які втратили пра-
цездатність, а в період роботи на
окремих «спеціальних» посадах
пенсії не виплачуються).
Такий порядок виплати пенсій
Верховна Рада України продовжи-
ла на 2016 рік, пропо-
нується його продо-
вжити й на 2017 рік.
За інформацією
Пенсійного фонду,
зазначений порядок
виплати пенсій пра-
цюючим пенсіоне-
рам у 2016 році засто-
совувався до 555 тис.
осіб із загальної їх
чисельності 2,3 млн.
Слід зазначити,
що якщо раніше на-
раховувалося 3 млн
працюючих пенсіо-
нерів, то нині їх
залишилось лише
2,3 млн осіб.
СПИСКИ № 1 та № 2
Повернути до 1 січня
2017 року десяткам ти-
сяч працівни-
ків, зайнятих на
роботах із
шкідливими і
важкими умо-
вами праці,
безпідставно
скасоване пра-
во на достро-
ковий вихід на
пенсію (Списки
№ 1 та № 2) –
наступна вимо-
га профспілок.
Кабінету Міні-
стрів України:
– прийняти рішен-
ня щодо призупинен-
ня дії постанови Кабі-
нету Міністрів Украї-
ни від 24 червня 2016
року № 461 «Про за-
твердження списків вироб-
ництв, робіт, професій, посад і
показників, зайня-
тість в яких дає право
на пенсію за віком на
пільгових умовах»;
– на основі поданих
профспілкових пропо-
зицій, опрацьованих і
узгоджених Мінсоцпо-
літики з представни-
ками галузевих проф-
спілок і СПО, підготу-
вати і до 1 березня 2017
року затвердити зміни
до постанови Уряду
від 24 червня 2016 року
№ 461;
– підготувати і до 1 лютого
2017 року подати на розгляд Вер-
ховної Ради України проект За-
кону України «Про внесення
змін до деяких законів України
щодо пільгового пенсійного за-
безпечення окремих категорій
осіб», яким передбачити заміну
механізму відшкодування під-
приємствами витрат Пенсійно-
го фонду на виплату пенсій на
пільгових умовах підвищеними
розмірами єдиного соціального
внеску.
Мінсоцполітики:
– одночасно з набранням чин-
ності постанови Кабінету Міні-
стрів України про внесення змін
до постанови № 461, наказом ввес-
ти в дію Порядок застосування
списків виробництв, робіт, про-
фесій, посад і показників, зайня-
тість в яких дає право на пенсію
за віком на пільгових умовах.
ЦІНИ І ТАРИФИ – ПІД КОНТРОЛЬ ПРОФСПІЛОК І ГРОМАДСЬКОСТІ
Наступна вимога Федерації профспілок України – знизити ціну
на природний газ, тарифи на житло-
во-комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня з
урахуванням платоспроможності
громадян, забезпечити прозорість і контроль за
ціноутворенням.
Враховуючи законодавчо
втрачене право громад-
ських організацій, зокре-
ма профспілок, на здій-
снення контролю за додержан-
ням державної дис-
ципліни цін спільно
з відповідними цен-
тральними органами
виконавчої влади,
які реалізують полі-
тику ціноутворення
(норму в 2012 році
було вилучено із За-
кону України «Про
ціни і ціноутворен-
ня»), профспілкам не
завжди вдається
стримати зростання
цін і тарифів на това-
ри та послуги.
На розгляді у від-
повідних комітетах
Верховної Ради Укра-
їни перебуває законопроект
№ 2677 від 20.04.2015 «Про внесен-
ня зміни до ст. 16 Закону України
«Про ціни і ціноутворення» щодо
участі організацій громадянсько-
го суспільства у державному ре-
гулюванні цін», який був розро-
блений Федерацією профспілок
України. Прийняття цього зако-
нопроекту посилить конт роль
громадськості за додержанням
державної дисципліни цін на то-
вари та послуги і сприятиме вста-
новленню їх на економічно об-
ґрунтованому рівні. Крім того,
розглядається законопроект
№ 5321 від 31.10.2016 «Про внесен-
ня змін до Податкового кодексу
України» (щодо здешевлення вар-
тості житлово-комунальних по-
слуг для побутових споживачів).
Законопроектом пропонується
внесення змін і допо-
внень до ст. 197 Подат-
кового кодексу Украї-
ни, що передбачають
звільнення від опо-
даткування податком
на додану вартість
операцій з постачан-
ня житлово-кому-
нальних послуг для
побутових спожива-
чів та операцій, по-
в’язаних із забезпе-
ченням побутових
споживачів природ-
ним газом внутріш-
нього видобутку. При-
йняття цього норма-
тивно-правового акта
сприятиме впровадженню прозо-
рих правил визначення ціни на
природний газ для населення та
встановлення економічно обґрун-
тованих тарифів на житлово-ко-
мунальні послуги.
Також необхідно активізувати
роботу Міжвідомчої робочої гру-
пи з опрацювання пропозицій
щодо перегляду цін на природний
газ, до складу якої входять пред-
ставники профспілок і незалеж-
них експертів (утворена наказом
Мінекономрозвитку від 23.08.2016
№ 1396 на виконання доручення
Прем’єр-міністра України, прове-
дено лише два засідання).
Окрім того, на виконання
пп. 2 п. 7 Витягу з Протоколу за-
сідання КМУ від 5 жовтня 2016
року, Мінрегіону, за участю від-
повідних міністерств і ві-
домств, доручено утворити спе-
ціальні робочі групи та провес-
ти комплексні ретельні перевір-
ки економічної обґрунтованості
встановлених тарифів на опа-
лення та гаряче водопостачання
в регіонах України.
За інформацію Мінрегіону,
складено графік перевірок (до
кінця року), визначено перелік
підприємств, на яких будуть здій-
снені перевірки тарифів (3 ліцен-
зіата НКРЕКП та 2 місцевих орга-
ни самоврядування), а також пе-
релік міністерств та відомств, які
братимуть участь у перевірках.
Серед очікуваних результа-
тів можна виділити законодав-
чо встановлене право на здій-
снення контролю громадськості
спільно з центральними органа-
ми виконавчої влади за додер-
жанням державної дисципліни
цін на товари та послуги. Це до-
зволить не допускати необґрун-
тованого підвищення цін і тари-
фів та встановлення їх на еконо-
мічно обґрунтованому рівні. Та-
кож результатом має стати на-
працювання міжвідомчою робо-
чою групою пропозицій щодо
шляхів зниження ціни на при-
родний газ; проведення комп-
лексних ретельних перевірок
щодо економічної обґрунтова-
ності встановлених тарифів на
опалення та гаряче водопоста-
чання в регіонах України. І, зви-
чайно, оприлюднення цих ре-
зультатів громадськості, а в
разі виявлення необґрунтовано
завищених тарифів, коригуван-
ня їх у бік зниження.
СТИПЕНДІЮ – КОЖНОМУ ВСТИГАЮЧОМУ СТУДЕНТУ
Наступна вимога
профспілок – не
допустити руй-
нування системи
стипендіального
забезпечення,
надати стипен-
дію кожному
встигаючому
студенту.
Профспілки виступають
проти внесення змін до
деяких законодавчих ак-
тів України, що потяг-
нуть за собою суттєві зміни в
системі стипендіального забез-
печення, а саме необхідно зали-
шити в чинній редакції ст. 22 За-
кону України «Про основи соці-
альної захищеності інвалідів в
Україні», оскільки в пропонова-
ній редакції для зазначених ка-
тегорій громадян передбачено
виплату лише академічної сти-
пендії у разі призначення.
Не можна змінювати й редак-
цію ст. 9 ЗУ «Про сприяння соці-
альному становленню та розви-
тку молоді в Україні», оскільки
редакція, що пропонується, ви-
ключає таку державну гаран-
тію, як підвищення стипендії у
співвідношенні з визначенням
вартості прожиткового мініму-
му. Та ж нова версія згаданої
вище ст. 9 пропонує виключити
підвищення стипендії у співвід-
ношенні з визначенням вартос-
ті прожиткового мінімуму.
Також важливо залишити в
чинній редакції ст. 8 Закону
України «Про забезпечення ор-
ганізаційно-правових умов со-
15.12.2016
|