Профспілкова позиція щодо рівня мінімальної заробітної плати
Замороження номінального розміру мінімальної заробітної плати
на рівні 1218 грн (станом на грудень 2013 року) відбувається на тлі зростання цін
на товари та послуги, підвищення комунальних тарифів, девальвації гривні.
Сьогодні державна гарантія – мінімальна зарплата на 400 грн менша
за фактичний прожитковий мінімум (у цінах січня 2015 року – 1611 грн) і ледь перевищує
38 € на місяць. Українська мінімальна зарплата у 7 разів нижча, ніж в Естонії, Словаччині,
Угорщині, Чеській Республіці, у 15–40 разів менша, ніж в Австрії, Люксембурзі,
Німеччині, Франції та втричі нижча за визначений ООН рівень злиденності у 5 доларів
США на день.
Якщо у січні 2014 року на мінімальну зарплату після обов’язкових
відрахувань можна було придбати 73 куб. м гарячої води, або 18 «борщових наборів»,
або 99 літрів
бензину А-95, то у лютому 2015 року кількість доступних товарів знизилася до 42 куб. м гарячої води, або
12 «борщових наборів», або 50
літрів бензину.
При цьому витрати однієї особи на оплату житлово-комунальних
послуг відповідно до соціальних нормативів споживання сьогодні сягають 550 грн
на місяць, а у разі підвищення тарифів за запропонованою Урядом схемою (на
280% на газ, на 66% на тепло, на 40% на електроенергію) – перевищать 1000 грн.
Така політика вже призвела до шаленого падіння рівня життя працюючого
населення, поглиблення бідності, особливо серед молоді та багатодітних родин, і
є порушенням Конституції України в частині недопущення звуження змісту та обсягу
існуючих прав та свобод громадян, зокрема права на достатній життєвий рівень.
Штучно занижена мінімальна зарплата не тільки не забезпечує
основних потреб працівника та його сім’ї, її навіть недостатньо для фізичного
виживання самого працівника. Невиправдано низький розмір мінімальної зарплати
генерує зниження продуктивності праці та споживчого попиту, скорочення тривалості
життя, деградацію інституту сім’ї, підвищення рівня захворюваності населення та
скорочення його чисельності, погіршення криміногенної ситуації, а також призводить
до збільшення частки державних соціальних допомог та субсидій у доходах громадян
порівняно із заробітною платою.
При цьому фактично не працює ЗУ «Про індексацію грошових доходів
населення», адже індексації підлягають грошові доходи населення у межах одного
прожиткового мінімуму. На момент запровадження цієї норми у 2003 році величина
прожиткового мінімуму в розрахунку на працездатну особу становила 80% від розміру
середньої зарплати в Україні. Це забезпечувало доволі високий рівень захисту купівельної
спроможності зарплати в умовах зростання споживчих цін і тарифів.
Зараз співвідношення прожиткового мінімуму для працездатної
особи до середньої зарплати в Україні значно знизилося та ледь перевищує 30%. Таким
чином, у середньому частина зарплати, яка підлягає індексації, зменшилася утричі,
що не дозволяє підтримувати купівельну спроможність низькооплачуваних категорій
працівників та загострює проблему розшарування населення за грошовими доходами.
В умовах кризи для пом’якшення ситуації має відбуватися зменшення
розриву між мінімальною та середньою заробітними платами. На сьогодні номінальна
середня зарплата продовжує зростати, що свідчить про наявність у державі всіх економічних
передумов для підвищення мінімальної зарплати.
Профспілкова сторона цілеспрямовано домагається від Верховної
Ради та Уряду компенсувати знецінення мінімальної зарплати та забезпечити її наближення
до стандартів країн Євросоюзу задля підтримання платоспроможності громадян та відновлення
економічної активності виробничої сфери економіки, створення нових робочих місць
з гідною зарплатою.
З цією метою за ініціативою профспілок 25 лютого розпочалися
переговори із соціальними партнерами щодо можливості підвищення розміру мінімальної
зарплати у 2015 році. Профспілки запропонували розробити у двотижневий термін
законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України
на 2015 рік» щодо збільшення розміру мінімальної зарплати з 1 липня в розмірі
1760 грн, з 1 грудня – 1932 грн (фактичний розмір прожиткового мінімуму на працездатну
особу у цінах грудня 2014 року, збільшений на прогнозований індекс споживчих цін
у 2015 році на рівні 126,7%).
Разом із тим, спираючись на укладену Угоду про асоціацію Україна–ЄС,
президентську Стратегію сталого розвитку Україна–2020, зокрема щодо зростання
тривалості життя людини та рівня добробуту громадян, Європейську соціальну хартію,
положення Конвенції МОП № 117 про основні цілі та норми соціальної політики та керуючись
українським законодавством, профспілки наголошують, що розмір мінімальної зарплати
(з урахуванням сімейної складової, витрат на освіту, охорону здоров’я, житло, обов’язкових
податків та внесків) станом на 1 січня 2016 року має становити 4984 грн.
Розуміючи, що запровадження цієї величини має відбуватися поетапно,
профспілкова сторона запропонувала встановити мінімальну зарплату:
– з 1 січня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму
з урахуванням податку на доходи фізичних осіб, ЄСВ, військового збору та інфляції
– у розмірі 2238 грн;
– з 1 грудня 2016 року – на рівні фактичного прожиткового мінімуму,
в складі якого вартість продуктів харчування становить 45%, з урахуванням податку
на доходи фізичних осіб, ЄСВ, військового збору та інфляції – у розмірі 2820 грн;
– з 1 січня 2017 року – з урахуванням основних потреб родин
працівників, як-от продукти харчування, одяг, медичне обслуговування та освіта
– 4873 грн;
– з 1 січня 2018 року – з урахуванням накопичення для реалізації
працівником права на житло – 5770 грн.
Профспілки впевнені, що штучне заниження розміру мінімальної
зарплати має вкрай негативні економічні, правові та соціальні наслідки і гальмує
економічний розвиток держави.
Тому Федерація профспілок України, СПО об’єднань профспілок
звернулися до всіх депутатських фракцій, народних депутатів із закликом переглянути
підходи до визначення державного соцстандарту – прожиткового мінімуму, а відтак
і змінити розмір мінімальної зарплати.
Необхідно розглядати зарплату не як гроші на проїдання, а як
інвестиційний ресурс, спрямований на освіту, медицину, житлове будівництво, туризм,
оздоровлення. Лише зростання зарплати, насамперед мінімальної, забезпечить підвищення
платоспроможності громадян, своєчасність сплати комунальних платежів, дозволить
відновити економічну активність, розпочати реальну боротьбу з бідністю та гігантським
розривом між українськими реаліями та європейськими стандартами.
Департамент виробничої політики та колективно-договірного регулювання
апарату ФПУ
08.03.2015
Коментарі
#1 05.01.2016 11:39 добавил: бебко олександер | додати коментарзвязку з інфляцією розмір мінімальної заробітної плати має бути не нижчим від 5000 тисяч гривень а процвітаня корупційної влади в країні дає задуматись простому народові Мабуть вже пора садитити можновладців в Столипенські ВАГОНИ
|
|
|